برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه فشار خون را به سرعت پایین بیاوریم

چگونه فشار خون را به سرعت پایین بیاوریم فشار خون نیرویی است که خون به دیواره های داخلی رگ ها وارد می کند. ممکن است نوسانات جزئی در طول روز وجود داشته باشد،کاهش در هنگام استراحت و افزایش لحظه ای در هنگام هیجان یا استرس. افزایش فشار خون در حالت استراحت می تواند باعث زخم یا حتی سفت شدن رگ ها شود.

فشار خون بالا چیست؟
 

فشار خون بالا 122 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهدکه اغلب به آن "قاتل خاموش" می گویند زیرا بیش از 16 میلیون آمریکایی از ابتلا به این بیماری بی اطلاع هستند. فشار خون درمان نشده می تواند خطر بیماری قلبی یا سکته را افزایش دهد. فشار خون بالا به دلیل سفت شدن رگ های خونی بسیار کوچک به نام شریان ها اتفاق می افتد. در نتیجه، قلب مجبور است برای غلبه بر مقاومت در بستر عروق خونی باریک‌تر پمپاژ کند. این منجر به افزایش فشار در داخل عروق می شود.
فشار خون بالا زمانی است که به طور مداوم از 140 یا بالاتر برای سیستولیک یا 90 یا بیشتر برای دیاستولیک متغیر است.
فشار خون بالای 180/120 میلی‌متر جیوه بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.


فشار خون بالا به احتمال زیاد باعث ایجاد موارد زیر می شود:

 

حمله قلبی

سکته
نارسایی قلبی
از دست دادن بینایی
بیماری یا نارسایی کلیه
زوال عقل
اختلال عملکرد جنسی (اختلال نعوظ در مردان یا کاهش میل جنسی در زنان)
استخوان های ضعیف
از دست دادن بینایی
آنژین صدری (درد قفسه سینه)
بیماری شریان محیطی (PAD)

 

چگونه فشار خون را به سرعت کاهش دهیم؟


اگر کسی با هر گونه عوارض فشار خون بالا مانند سکته مغزی یا حمله قلبی مواجه شد، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. در چنین شرایط سختی از درمان های خانگی برای کاهش فشار خون استفاده نکنید.

اگر فشار خون بالا (فشار خون) بدون عارضه دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا تکنیک های کاهش استرس زیر برای شما مناسب است یا خیر. اولین کاری که برای کاهش سریع فشار خون باید انجام داد این است که آرام و صاف دراز بکشید. کاری را که درگیر آن بودید کنار بگذارید و آرام آرام نفس عمیق بکشید. این تکنیک کاهش استرس ممکن است تا حدی به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر تمرینات تنفس عمیق، روش های دیگری که ممکن است به کاهش استرس و کاهش فشار خون کمک کند عبارتند از: پیاده روی کوتاه، طب سوزنی، نوشیدن چای هیبیسکوس و آفتاب گرفتن.

اگر تکنیک‌های آرام‌بخش کمکی نکرد، فوراً با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، داروهای ضد فشار خون خود را برای فشار خون بالا که با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کنترل نمی شود، مصرف کنید.

دارو گزینه اصلی برای درمان فشار خون بالا است. همچنین راه های طبیعی زیادی برای حفظ فشار خون سالم در طولانی مدت وجود دارد. همانطور که فشار خون با اصلاح شیوه زندگی بهبود می یابد، داروها را می توان به تدریج قطع کرد. داروها در ترکیب با رژیم غذایی سالم خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر عوارض را کاهش می دهند.


چگونه فشار خون را بلافاصله بدون دارو کاهش دهیم؟

 

 

یک ترفند 60 ثانیه ای برای کاهش فوری فشار خون این است که نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام شوید. استرس و اضطراب می تواند فشار خون شما را افزایش دهد، بنابراین یک لحظه استراحت می تواند به کاهش آن کمک کند. تمرینات تنفسی را بیاموزید که ضربان قلب شما را کاهش می دهد و باعث آرامش می شود.
مقداری آب بنوشید. کم آبی می تواند باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین نوشیدن یک لیوان آب می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
کمی فعالیت بدنی ملایم را امتحان کنید. پیاده روی یا انجام حرکات کششی سبک می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
مقداری شکلات تلخ بخورید شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها است که نشان داده است فشار خون را کاهش می دهد. فقط مطمئن شوید که آن را در حد اعتدال میل کنید.
دوش آب سرد بگیرید. آب سرد می تواند به آرامش شما کمک کندو فشار خون را کاهش دهد.
کمی آفتاب بگیرید، بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و فشار خون ارتباط وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که 30 دقیقه قرار گرفتن در معرض اشعه UVA فشار خون را به طور متوسط ​​4.90 میلی متر جیوه کاهش می دهد.
آب چغندر و سیب بنوشید. یک آزمایش نشان داد که نوشیدنی حاوی چغندر و آب سیب به کاهش فشار خون کمک می کند.
چای هیبیسکوس بنوشید. نوشیدن روزانه چای هیبیسکوس می تواند به مدیریت فشار خون مزمن کمک کند.
طب سوزنی. یک مطالعه نشان داد که طب سوزنی یک روز در میان به مدت یک ماه به کاهش فشار خون کمک می کند.
این روش ها ممکن است تنها تسکین موقتی ایجاد کنند و جایگزینی برای درمان پزشکی فشار خون بالا نیستند.

 

چگونه می توان عدد پایین فشار خون را پایین آورد؟


وقتی صحبت از خوانش فشار خون می شود، عدد بالایی فشار خون سیستولیک و عدد پایینی فشار خون دیاستولیک نامیده می شود. فشار خون سیستولیک فشاری است که خون بر دیواره‌های شریان‌ها وارد می‌کند زمانی که قلب خون را پمپاژ می‌کند و فشار دیاستولیک فشاری است که قلب پر از خون است و در حالت آرام قرار دارد.

برای کاهش فشار خون دیاستولیک، نمی توانید به تنهایی آن را هدف قرار دهید بلکه باید روی کاهش فشار خون کلی کار کنید.


13 راه برای کاهش فشار خون

 


 

در اینجا 13 شیوه زندگی سالم برای قلب آورده شده است که می تواند به جلوگیری از فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته کمک کند.

وزن سالم را حفظ کنید

 


 

اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر اصلی برای فشار خون بالا است.باید شاخص توده بدنی (BMI) را بین 18.5 تا 24.9 کیلوگرم بر متر مربع حفظ کرد . کاهش وزن موثرترین راه برای کاهش فشار خون بوده است. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن خود را کاهش دهید.


کاهش چاقی مرکزی

 


 

چربی اضافی دور کمر شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی قرار می دهد. شما می توانید با انجام تمرینات مختلف، از جمله دویدن، پیاده روی، قایقرانی، شنا و تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) چربی های بدن خود را کاهش دهید.


از نظر بدنی فعال بمانید

 


 

انجمن قلب آمریکا (AHA) 90 تا 150 دقیقه فعالیت بدنی را در طول هفته یا حداقل 30 دقیقه در هر روز برای حداقل 5 روز در هفته توصیه می کند. ورزش روزانه یک راه عالی برای کاهش وزن و کاهش فشار خون بالا است. ورزش روزانه به مدت 30 دقیقه می تواند فشار خون را حدود 5 تا 8 میلی متر جیوه کاهش دهد.


سیگار را ترک کنید

 


 

سیگار باعث ایجاد پلاک در رگ های خونی می شود که منجر به فشار خون بالا می شود. سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.


به اندازه کافی بخوابید

 


 

کمبود خواب شانس ابتلا به بیماری هایی که باعث فشار خون بالا می شود را افزایش می دهد. هر شب 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت خوب داشته باشید.


استرس را مدیریت کنید

 


 

استرس هورمون هایی ترشح می کند که به طور موقت فشار خون را افزایش می دهند. هورمون استرس یا کورتیزول عروق خونی را منقبض می کند و می تواند منجر به افزایش موقت فشار خون شود. استرس همچنین می تواند منجر به پرخوری، کم خوابی و سوء استفاده یا سوء مصرف مواد مخدر و الکل شود. با انجام فعالیت هایی که به شما آرامش می دهند و احساس خوبی به شما می دهند، استرس را مدیریت کنید.چیزهای ساده ای مانند پیاده روی طولانی در طبیعت، گوش دادن به موسیقی یا دنبال کردن سرگرمی هایی که از آن لذت می برید. همچنین می توانید تکنیک های تنفس عمیق و مدیتیشن را امتحان کنید.

 

 

بیشتر بخوانید : تای چی ورزشی برای رهایی از استرس

 


غذاهای مفید برای قلب بخورید

 


 

غذاهای مفید برای قلب را در رژیم غذایی خود بگنجانید:
اسفناج
کلم بروکلی
هویج
سیب
پرتقال
موز
غلات کامل
آجیل
لوبیا
توفو
لبنیات بدون چربی یا کم چرب
تخم مرغ
ماهی چرب
گوشت بدون چربی
مرغ یا بوقلمون بدون پوست


از چربی های اشباع و ترانس دوری کنید

 


 

از غذاهای مملو از سدیم، کلسترول و چربی های اشباع و ترانس مانند فست فود، غذاهای سرخ شده و غذاهای فوری و منجمد خودداری کنید. این رویکرد برای متوقف کردن فشار خون بالا با کنترل رژیم غذایی به عنوان رویکرد رژیم غذایی متوقف کردن فشار خون بالا (DASH) شناخته می شود.


مصرف سدیم را کاهش دهید

 


 

مراقب میزان نمک مصرفی خود باشید، زیرا نمک می تواند فشار خون را افزایش دهد. مصرف نمک را به 1500 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید. از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده که معمولاً حاوی سدیم بیشتری هستند خودداری کنید. اکثر آمریکایی ها حدود 3400 میلی گرم سدیم در روز مصرف می کنند، در حالی که میزان مصرف توصیه شده روزانه سدیم 2300 میلی گرم با حد مطلوب کمتر از 1500 میلی گرم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است.


مصرف پتاسیم را افزایش دهید

 


 

پتاسیم می تواند اثرات سدیم بر فشار خون را خنثی کند. غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز و اسفناج را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با منابع غذایی سرشار از پتاسیم

 


از مصرف زیاد شکر بپرهیزید

 


 

از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قندهای اضافه شده هستند، مانند نوشابه، کیک، شیرینی، کلوچه و آب نبات خودداری کنید.


مصرف کافئین را کاهش داده یا حذف کنید

 


 

کافئین می تواند فشار خون را افزایش دهد. اگر در حال حاضر از فشار خون بالا رنج می برید، قبل از ورزش از هر چیزی که حاوی کافئین است خودداری کنید.


از مصرف الکل بپرهیزید.

 

 

نوشیدنی های سالم و آبمیوه های طبیعی بنوشید.


داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

 


 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات